Onderwijs in lezen
Jong geleerd, oud gedaan. Ik durf te wedden dat het grootste
deel van de Nederlandse bevolking die uitdrukking toch wel kent, nu nog wel,
maar als het niveau van ons Nederlands echt zo hard achteruit holt als de heer Slagter oppert in zijn column in de Volkskrant, vraag ik me af of dat over een goede 50 jaar nog steeds het geval
zal zijn.
Nee, ik geloof er niet in dat het zin heeft om de veelal
puberende jongeren in het voortgezet onderwijs per direct lastige literatuur
onder de neus te schuiven, maar ik denk zeker dat we de oplossing in het
onderwijs moeten zoeken.
Hoe jonger je als mens iets aanleert, hoe sneller je het als
normaal gaat zien. Op basisscholen zou het lezen veel meer aandacht moeten
krijgen en leerlingen zouden niet alleen maar boeken van hun eigen niveau te
lezen moeten krijgen, maar uitgedaagd moeten worden om een stapje verder te gaan. Te grote stappen zijn niet goed, als het
niet lukt raken ze gedemotiveerd, maar help ze met kiezen en laat ze snuffelen
aan de wat lastigere teksten.
Echter zal het onderwijs het niet alleen kunnen, de school
zal hand in hand moeten gaan met de ouders en op die manier het kind, ook
thuis, stimuleren zijn of haar leesvaardigheid te ontwikkelen.
Het lijkt misschien een enorme omslag, maar de enige manier
om de ontlezing te stoppen, is door een totale verandering. De kinderen van nu
zijn de ouders van later, we kunnen het lezen weer laten inburgeren, maar we
moeten niet te lang wachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten