woensdag 9 januari 2013

Schrijfopdracht krantenbericht


De sint bezoekt het Camphusianum


Ieder jaar weer staan honderden kinderen langs de kade te wachten op sinterklaas, zo zaten ook wij, leerlingen (en docenten) van het Camphusianum, vol verwachting met snel kloppende harten op de goed heiligman te wachten. De een voelde angst om naar voren geroepen te worden, anderen voelden vreugde omdat ze eindelijk dat kleine restje kind dat achtergebleven was, op konden halen.

Het sinterklaasfeest begon voor mijn klas tijdens de scheikundeles, we waren gevraagd een pannetje en een pollepel mee te nemen, omdat we borstplaat gingen maken. De hele morgen zag ik overal pollepels en hoorde ik het geluid van pannetjes die in botsing kwamen met een ander object. Het vierde uur was het zover, de zwarte pieten waren al gewaarschuwd niet in het lokaal binnen te vallen, het leek onze leraar immers geen goed idee als er pepernoten rond zouden vliegen terwijl er branders aan stonden. Het maken van borstplaat was alleen niet heel makkelijk, tenminste, voor ons dan. Er trok een sterke karamel lucht door het lokaal die helaas van ons pannetje kwam, het was dus niet de bedoeling dat het karamel werd.
Om 12 uur vertrok ik richting het inmiddels overvolle auditorium, het was moeilijk iemand te herkennen in de grote mensenmassa. Uiteindelijk vond ik een paar klasgenoten die aan een tafel zaten en was ik in staat mezelf tussen een stoel en een prullenbak naast de tafel te proppen.

Sinterklaas kwam binnen, nadat ons een filmpje laten zien was waarin te zien was hoe sinterklaas naar onze school gekomen was. Iedereen vond het geweldig.
Nadat de sint een paar mensen flink voor schut gezet had, verlieten we het auditorium om met de klas en onze mentor sinterklaas te vieren. We hadden allemaal een cadeautje voor elkaar gekocht, die we om de beurt uit gingen pakken.
Rond drie uur was het feest afgelopen en gingen we, na opgeruimd te hebben, weer naar huis. Het was een geslaagde dag! 



3 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Je nieuwsbericht is helder en duidelijk, ik kan de antwoorden op de w+h vragen er goed uithalen.
    Ik vind dat je dit keer (voor het eerst) niet volledig volgens de opdracht hebt gewerkt, je titel is namelijk alleen maar informerend, en in de opdracht stond dat je een motiverende titel en een een informerende ondertitel moest geven. Ook mis is de tussenkopjes.
    Waar je je wel heel goed aan hebt gehouden, is de schrijfvaardigheid. Je hebt je goed gefocust op de inleiding van je tekst. Je inleiding is niet alleen nieuwsgierigmakend, je bouwt ook meteen een soort bruggetje om de link te leggen met de rest van de tekst.
    Kortom: goed gedaan, prima tekst. Volgende keer nog even goed de opdracht doorlezen zodat je niet op kleine dingetjes zoals tussenkopjes wordt afgerekend. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mayra,

    Dit is de eerste schrijfopdracht die ik van je moet beoordelen omdat er wat gewijzigd is omdat manon weg is.

    Ik mis een ondertitel en je titel die je nu hebt is niet erg motiverend. Je inleiding vond ik niet slecht en de rest van je artikel was duidelijk.

    Je hebt je schrijfstijl goed aangepast aan je publiek en daar heb ik eigenlijk niks op aan te merken.

    Wat ik wel mis zijn tussenkopjes. Dat maakt het geheel net wat overzichtelijker en het leest fijner. Dus dat is een tip voor de volgende keer.

    Tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook jij schrijft goed en bent creatief, maar schrijven in de ik/wij-vorm past niet bij een nieuwsbericht. Een tekst als deze wordt een verslag genoemd en dat is niet hetzelfde als een nieuwsbericht.

    BeantwoordenVerwijderen