vrijdag 25 januari 2013

Schrijfopdracht 5


Gevaren en dierenleed


De ‘schaduwkant’ van de rensport


Eens in de zoveel tijd komt er een bericht langs over de rensport, maar een heleboel mensen weten niet wat het precies inhoudt als bijvoorbeeld ‘the Kentucky Derby’ of ‘the Breeder’s Cup’ gereden wordt. We kennen het allemaal als een paar mensen die op een paard zo snel mogelijk naar de finish proberen te komen, maar dat verbergt alleen maar om wat voor verschrikkingen het echt gaat..

Geld

Zoals bij de meeste andere sporten speelt geld een grote rol, maar in de wereld van het paardenrennen is dat eigenlijk het enige waar het om draait. Eenmaal op een renbaan kom je in een heel andere wereld terecht dan je zou verwachten, de eigenaren van de paarden zijn rijke zakenmannen en het publiek bestaat grotendeels uit geldwolven, op een paar trainers na dan.
Eigenaren staan schreeuwend langs de kant, want hun paard moet natuurlijk winnen. Zo snel het paard verloren heeft, is het niets meer waard in de ogen van de eigenaar en probeert hij er vanaf te komen.

Gevaren

In deze sport gebeuren relatief veel ernstige ongelukken met vaak een fatale afloop. De paarden lopen op topsnelheid en worden door de jockeys zover mogelijk de binnenbocht ingedreven, hierdoor is een botsing vaak niet te voorkomen en hebben de andere paarden geen mogelijkheid uit te wijken.
Steaple Chases zijn het beruchts als het over dodelijk ongelukken gaat, dit zijn hindernis parcours waarbij het paard zo snel mogelijk over de obstakels moet springen. Veelal verongelukt hier een paard en/of jockey en bovendien kan het paard gemakkelijk een been breken.
Als een paard eenmaal een been breekt, wordt het vaak afgemaakt omdat de revalidatie heel veel geduld vraagt en de operaties meestal niet slagen.
Niet alleen de ongelukken brengen gevaren met zich mee, de paarden krijgen vaak medicijnen toegediend en kampen met maagzweren. Ook kan het voorkomen dat de eigenaar van een paard de concurrentie uit wil schakelen door deze te vergiftigen.  

Te jong

Als de paarden een jaar oud zijn begint de training, in de winter dat zij twee worden, gaan ze voor het eerst de baan op. Een paard groeit door tot het ongeveer zes jaar oud is en als ze vier jaar zijn, kan de training beginnen. De renpaarden worden dus veel te jong al bereden waardoor er ernstige slijtage aan de rug en gewrichten ontstaat en gaan de paarden op hun vijfde levensjaar al met ‘pensioen’ omdat ze niet meer instaat zijn mee te doen aan races.

Dierenrecht

Net als mensen hebben dieren ook rechten en deze paarden worden niet naar behoren behandeld. Er zouden strengere regels voor het houden van paardenraces gesteld moeten worden en de gokstations zouden van de renbaan moeten verdwijnen. Mensen zouden zich drukker moeten maken om diegenen die er het meest onder lijden en zonder wie deze hele sport niet zou bestaan: de paarden.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Mayra.
    Om te beginnen vind ik dat je tekst indruk heeft gemaakt. Eerst dacht ik dat het een informatieve tekst zou zijn, maar later werd duidelijk dat je toch voor een betoog hebt gekozen. Je maakt je mening goed duidelijk en gebruikt goede argumenten.Ik vind het slim dat je op deze manier de informatie ook goed hebt kunnen gebruiken.
    De indeling in inleiding - middenstuk - slot is goed herkenbaar, ik weet alleen niet zeker of het kopje boven je slot een goede keus was.
    Je taalgebruik is net en duidelijk, ik vind alleen dat in de alinea met als kopje 'te jong' de zinnen niet helemaal lekker lopen.
    Je tussenkopjes heb je goed gekozen en ze zijn informatief. De illustraties van het gebit zijn niet helemaal op hun plaats, omdat je dit niet in je tekst aan bod laat komen.
    Je motiverende titel vind ik eerlijk gezegd minder motiverend dan je 'informatieve' ondertitel. Ik denk dat ik ze zelf zou hebben omgedraaid, maar dat kan aan mij liggen ...
    Ik heb geen spelfouten kunnen vinden, je hoofdgedachte is duidelijk en de tekst is prettig te lezen.
    Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi mayra,
    Mooi betoog, maar alles wat zo negatief dat ik me afvroeg WAAROM DOEN ZE HET DAN NOG en ik miste dus echt het stukje over waarom ze het niet afschaffen.Dan had je gelijk de andere kant van het verhaal ook belicht.

    verder is er kwa opbouw en gramatika niks mis met je tekst.

    het kopje boven je slot vind ik niet echt toepasselijk. Het lijkt ofdat je een nieuw deelonderwerp aansijd, tewijl je eigenlijk gewoon je mening geeft.

    tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. allereerst bedankt voor jullie commentaar.
    Om de onduidelijkheid rond de illustraties op te lossen:
    Dit zijn plaatjes van de ruggenwervels...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooooooooooooooooooooooooooooh wat dom van me!
      Sorry Mayra, toch bedankt dat je het even zegt!
      Wat dat betreft is je stuk alleen nog maar beter haha.
      Nogmaals sorry
      Marit

      Verwijderen